Hjælp til SIM-kort

Få hjælp til opsætning, brug og løsning af problemer med SIM, PIN og PUK

Sådan bestiller du nyt SIM-kort

Har du brug for at bestille nyt SIM-kort, kan du kontakte TDC Kundeservice, som har åbent hverdage fra kl. 8:00 til 17.30 og fredage til kl. 16.30. Du kan også bestille nyt SIM-kort i din nærmeste TDC Butik.

Vær opmærksom på, at bestilling af nyt SIM-kort sker mod et gebyr, som vil fungere som en engangsbetaling.

Se oversigt over gebyrer og engangsbetalinger

Når du flytter nummer

Ønsker du at flytte dit mobilnummer til TDC, skal du blandt andet oplyse dit nuværende SIM-kortnummer. SIM-kortnummeret finder du på det lille chip-kort, som sidder i mobiltelefonen.

Hjælp til bestilling af SIM-kort

På de fleste mobiltelefoner, skal du tage SIM-kortet ud af telefonen for at aflæse nummeret, der består af mellem 11 og 20 cifre.

Aflæs SIM-kortenummer på mobilen

På iPhone, iPad og Windows Phone kan du aflæse SIM-kortnummeret direkte i telefonens indstillinger.

På Android-mobiler kan du desværre ikke finde SIM-kortnummeret direkte på telefonen. I stedet kan du benytte gratis-app'en "SIM-kort Information" fra Google Play.

Se SIM-kort-nummeret på iPhone og iPad

iPhone og iPad: Tryk på Indstillinger, Generelt og til sidst Om. SIM-kortnummeret står ud for ICCID.

Se SIM-kort-nummeret på Windows Phone

Windows Phone 7,5 og nyere: Fra startskærmen trykker du på pile-ikonet, Indstillinger, Om og til sidst Mere info. SIM-kortnummeret finder du ud for SIM ID.

Ophæv SIM-lås når du er skiftet til TDC

Din mobiltelefon kan være låst til din tidligere mobiloperatør og skal derfor låses op, før du kan bruge den med dit TDC-abonnement. Du vil typisk få fisk fejlmeddelelserne "Ugyldigt SIM-kort", "Indsæt gyldigt SIM-kort" eller "Indtast begrænsningskode", hvis din telefon er SIM-låst til en anden operatør. En SIM-låst mobiltelefon skal låses op manuelt - den låses altså ikke automatisk op efter en bestemt tidsperiode.

Hver mobilproducent har hver deres metode til ophævelse af SIM-lås. For at få hjælp til at låse telefonen op, skal du kontakte den mobiloperatør, mobiltelefonen er købt hos. 

Oplåsning af iPhone

Mobiloperatøren, som telefonen er købt hos, skal sørge for at få ophævet SIM-låsen hos Apple. Dette kan i nogle tilfælde tage op til 48 timer. Når dette er gjort, skal du tilslutte telefonen til din computer og opdatere telefonen i iTunes. Herefter får du en meddelelse om, at telefonen er blevet låst op.

Oplåsning af Nokia-telefon

Skal du have låst en Nokia-telefon op, skal du have oplyst SIM-lås-koden hos den mobiloperatør, som telefonen er købt hos. Herefter skal du tage SIM-kortet ud af telefonen og tænde telefonen. Indtast nu #pw+"SIM-lås-kode"+1# (plus-tegnet får du frem ved at trykke to gange på *-tasten, p ved at rykke tre gange på *-tasten og w ved at trykke fire gange på *-tasten).

Ophæv SIM-lås når, du skifter fra TDC

Bemærk, at TDC siden 2010 ikke har solgt SIM-låste mobiler.

Har du skiftet til et andet mobilselskab og ønsker at fjerne SIM-låsen på din mobil, skal du sende en mail til simlock@tdc.dk.

Mailen skal indeholde følgende oplysninger:

  • Telefontypen (f.eks. iPhone, HTC eller Nokia)
  • Dit IMEI-nummer. Dette finder du ved at taste *#06# på din mobil eller ved at aflæse det under batteriet på telefonen
  • Modelnummeret (f.eks. iPhone 6, HTC One eller Nokia Lumia 930)

Du vil modtage svar inden for 5 dage. Mailen vil indeholde en kode samt link til vejledning.